maandag 19 juli 2010

Maandag 19/7 Dik op de terugreis zijn we inmiddels in Kristianopel voor de tweede maal. We waren onderweg naar Torhamn, even voor Karlskrona, maar de zee werd wat knobbelig, de wind tegen, dus de planning aangepast aan de omstandigheden. Circa 13.30 in de haven waar nog volop plaats was. We wilden dat de kinderen zelf aan land konden dus langszij de steiger aangelegd waar we mochten liggen, mits we iets verder in de hoek schoven. Nu was de planning voor morgen om vroeg te vertrekken en naar Karlskrona te varen. Die planning moeten we vrees ik ook aan de realiteit aanpassen: we zijn ingebouwd door een 8 schepen dikke rij achter ons en om nou om halfzeven 8 boten te wekken... In Karlskrona willen we in een haventje gaan liggen even buiten de stad, waar een veer naar het centrum gaat. Daarna bij stabiel weer nog eenmaal in de scheren aan de zuidkust van zweden voor anker. En dan: richting het westen en via Denemarken of Duitsland de Kielerfjord in. Maar zover is het nu nog niet. We waren gebleven in Västervik omdat het zwaar zou gaan buien. Ook daar week de praktijk van de planning af: er vielen 's avonds een paar druppeltjes, verder niks. De meiden hebben gelukkig genoten van het zwembad en wij ook wel een beetje. Daarna zijn we op een steenworp afstand van de plek waar we met onze Zweedse vrienden lagen voor het laatst in de 'echte' scheren voor anker. In de Djupesund ditmaal waar we nagenoeg alleen lagen en met een gezellige avond-picknick op een rots afscheid hebben genomen van dit prachtige leven. Van daaruit ging de reis naar het ons ook bekende Figeholm (er zijn niet zo heel veel aardige plaatsjes waar je uit kiezen kunt en we gaan het liefst naar de rustige plekjes). Dat was nog even een spannend tochtje in een heel nauw geultje toen de dieptemeter in een paar tellen terugliep van 18 meter naar 2,5 meter. Gelukkig stopte hij daar en konden we door. In Figeholm hebben we de drijver van de Zeus geplakt die een paar dagen eerder lek was geraakt door de hekgolf van een sportbootje in combinatie met het roestige en puntige ijzerwerk aan een steiger. Daarna hebben we ook van Figeholm afscheid genomen met een lekkere barbecue. Na Figeholm hebben we een aardig landelijk plekje bezocht een mijl of 20 benoorden Kalmar. Het was met de stevige wind wat gepiel om goed bij de hekbboei te komen. Bij een tweede poging ging een Zweed in klein bootje daar liggen. Verontwaardiging onzerzijds en hem gevraagd weg te gaan. Z'n eerste reactie was iets van een 'opgestaan plaats vergaan'. Dit hadden wij niet geanticipeerd en waren daarom gevaarlijk dichtbij gekomen -de verwachting was dat hij beleefd zou opkrassen. Dus: vol het gas erop om een aanvaring te voorkomen. Tsja, dan krijg je het wat macho bij-effect dat 's mans bootje alle kanten opstuiterde en hij eieren voor zijn geld koos. We voelden ons wat ongemakkelijk onder dit geweldadige optreden -en de Zweed zo bleek later voor zijn snel onze plaats pakken. Na wat beleefdheden over en weer was het weer goed. 's Ochtends zat er weer onweer in de lucht dus vroeg vertrokken richting Kalmar of het iets noordelijker gelegen Skäggenäs. Nog maar een halfuur onderweg werd de lucht akelig donker en zijn we als de sodemieter naar het dichtbij gelegen Bornholm op Öland gevaren. Bij het vallen van de eerste druppels meerden we af, en niks te vroeg: een hoosbui van jewelste (en een dicht dek!!!) en flinke donderklappen en 1 inslag vlakbij). De Zweedse voorspelling meldde dat er 's avond 7 Bf uit het noordwesten zou staan. Dit in combinatie met de grootse prolletigerigheid in Bornholm maakte dat we koers zetten richting het luwe Skäggenäs of Kalmar. Skäggenäs was helaas vol dus het werd voor de tweede maal Kalmar. Daar hebben we een dag rust gehouden om het schitterende en schitterend gelegen kasteel te bezoeken en zijn onze dochters na een reeks beproevingen tot prinses gekroond. Rest mij nog een ieder die op het punt staat op vakantie te gaan een heel prettige tijd te wensen. Wij berichten over een aantal dagen weer vanuit zuid Zweden.