maandag 26 juli 2010

Maandag 26 juli Enige tijd geen mogelijkheid gehad blogs op het net te plaatsen vanwege Vodafone en NL-wetgeving omtrent datalimieten en weet ik veel wat voor verhalen meer. Na een telefoontje met de helpdesk opgelost. Goed dan: we zijn vanmiddag in Vordingborg aangekomen aan de Storstrøm. Prachtig Deens klein water tussen Møns en Falster (als ik me niet vergis). We hebben dus de nodige mijlen gemaakt sinds de vorige blog uit Kristianopel. We zijn tamelijk vroeg op de motor uit Kristianopel vertrokken, samen met een groep van een boot of 8 die allemaal zuidwaarts gingen met het oog op het naderende slechte weer. Helaas met zuidenwind tegen, dus op de motor. Op de hoogte van Sandhamn zijn we de scheren ingedoken. Veel lager en minder begroeid en indrukwekkend dan de scheren benoorden Västervik, maar toch nog altijd een prachtig gezicht, en aangenaam beschut gevoel. Na weer de nodige liters diesel te hebben getankt afgemeerd in de saaie marina van Karlskrona die evenwel pal aan het oude centrum ligt. (De volgende keer zullen we ten zuiden van Karlskrona gaan liggen in een haventje dat onderdeel uitmaakt van de fortificatie en dat met een veer met de stad verbonden is.) In het centrum met de meiden gewinkeld, kado's gekocht, het wat tegenvallende marinemuseum bezocht en heerlijk gegeten met de meiden in een restaurantje; bij het aanreiken van de menukaart kregen de kinderen een kleurplaat en kleurpotloden, dat maakt het eten stukken aagenamer:-) De volgende dag vertrokken richting Simrishamn. Een forse tocht van ca. 55 mijl. We hebben overwogen eerst oostwaarts door de Hanöbukt te gaan en het mooie eilandje Tärnö aan te doen, maar: de slechte voorspelling houdt aan, dus kiezen we veiligheidshalve voor een zekere thuisreis (we willen uiterlijk 8 augustus in Cuxhaven zijn, zodat we twee weken voor de Duitse Bocht houden). De altijd betrouwbare Deutsche Wetterdienst geeft een verwachting van ZO 3-4bf, en hoewel onze koers en haven behoorlijk aan lager wal liggen, lijkt dat goed te doen. Buiten Karskrona staat nog een forse deining door van de wind van gisteren, en de kinderen krijgen te laat hun pilletje en blijven de hele dag te kooi -bleek later. Al snel neemt de wind wat toe en zeilen we met wat motor ondersteuning vlot verder. Gelukkig is Saskia alert en ziet ze een grote werkbank van zware balken in het water drijven; gelukkig schuin zodat hij grotendeels boven water uitsteekt, anders was het een flinke klap geweest. We willen hem als navigational warning aangeven op kanaal 16 maar krijgen geen respons van de kustwacht. Niet bepaald een veilig gevoel... De verdere tocht neemt de wind steeds meer toe en de buiïghheid in de lucht ook. Het bevalt ons niet maar er is geen redelijk alternatief en we kennen Simrishamn en zeilen dus maar door. Als gezegd zijn de kinderen ziek, vind ik het grote water niet zo heel denderend onder deze omstandigheden en geniet Saskia met volle teugen van de kracht en snelheid van het schip -geheel terecht. Tegen 16.00 komen we moe maar voldaan aan en als we afmeren geeft Feie nog een keer over en eten we daarna eieren met spek -die binnen blijven. Ondanks de vermoeidheid en het balen van het vroege opstaan alsmaar (we vertrokken uit Kristianopel om 6.30 en uit Karlskrona om 5.30) besluiten we weer vroeg verder te gaan in verband met de wind naar Ystad. Daar komen we tegen 11.30 aan en bezoeken de stad -helaas niet het cafe waarvan je de rekening zou voldoen: het was te druk, je houdt het tegoed:-) en na de stad het strand. De haven is een fantasieloze prijzige boel waar we ons niet op ons gemak voelen. De volgende dag geeft goeie mogelijkheid verder te gaan: nu weer een grote oversteek naar Klintholm in Denemarken. De volgende dag vetrekken we met de eersten uit de haven om ongeveer 7.15 en motoren en later motorzeilen in steeds beter wordend weer naar Klintholm. Al van ver zien we de kliffen in de zon liggen; heerlijk is dat altijd om naar land toe te zeilen. Na aankomst om 16.00 uur gaan we naar het strand en eten daarna patat en hamburgers van de frietkot in de kuip. Het leven is goed en wordt nog beter als de kinderen vlot te kooi gaan (en blijven) en wij heerlijk van een dvd-tje bij olielamp licht met de nodige oorlammen genieten:-) De volgende dag is er forse wind en wij zijn toe aan rust dus dat komt mooi uit. We gaan op de fiets het eiland op en bezoeken een kerkje met prachtige schilderingen uit de 16e eeuw en een prachtig buiten met schitterend aangelegd landgoed uit de 19e eeuw. De volgende dag is weer vies weer en we blijven om de Kittiwake eens flink uit te mesten, wat boodschappen te doen en te lummelen. De vooruitzichten waren wat onzeker de afgelopen tijd maar nu lijkt het dat er drie mooie dagen voor een paar dagen harde wind komen. We zetten de volgende ochtend dus niet koers naar het zuidelijke Gedsner maar varen door de mooie Grønsund naar Vordingborg. Mooi voor anker in een baai voor de haven. We hebben eerst geprobeerd benoordoosten Bogø Østerkov een oppertje te kiezen "wo sich" -volgens Greta & Harm (bekend uit Zweden)- "unserer Meinung nach einer der idyllischten Ankerplätze ganz Dänemarks befindet". Maar helaas, de geul was zo nauw, zo onbetond en het omliggende water zo snel te ondiep dat het ons onverstandig leek om hier de nacht door te brengen, aangezien er zeker 's nachts geen mogelijkheid zo zijn geweest om zonodig een beschutter plekje te zoeken en de waterstand wat kan wijzigen met de harde wind en wat getijde werking. Hier liggen we nu heerlijk in de zon, snel een duik, plannen voor morgen maken etc. etc.

1. pas maar op met die Denen. Ik heb wel eens een reigids van ene Shakespeare gelezen en daarin kwamen ze naar voren als bijzonder a-relaxte mensen.